Tutoring akademicki na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM

O tutoringu

Tutoring wywodzi się z brytyjskich doświadczeń edukacyjnych. Jest innowacyjną, spersonalizowaną, metodą pracy dydaktycznej skoncentrowanej na odkrywaniu i rozwijaniu indywidualnego potencjału studenta. Podstawę stanowią indywidualne spotkania (tutoriale) oraz samodzielna praca studenta między spotkaniami. Dzięki osobistej relacji budowanej między tutorem i studentem pobudzana jest gotowość do samodzielnego i odpowiedzialnego studiowania, chęć poszerzania wiedzy i kształtowania zainteresowań w danej dziedzinie. Sercem tutoringu jest relacja studenta i tutora, w której człowiek, jego potrzeby i pasje, są w centrum zainteresowania. 

Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat tego, jak rozumiemy tutoring oraz jaki nowy sposób pracy chcemy zaproponować naszym studentom. Po zapoznaniu się z nimi może łatwiej będzie ci odpowiedzieć na pytanie, czy tutoring jest dla ciebie.

 

Sylwetki tutorów

 

 

  Szymon Bręński

Ukończyłem psychologię i studia podyplomowe z logopedii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Moje zainteresowania naukowe oscylują wokół zagadnień związanych z rozwojem człowieka, a w szczególności jak wraz z wiekiem zmienia się umysł i aktywność dziecka, w jaki sposób dojrzewa ono do uczestnictwa w społeczeństwie (ontogeneza), a także tego jak rozwijał się gatunek homo sapiens na przestrzeni milionów lat ewolucji biologicznej i kulturowej (filogeneza). Uwielbiam naukowe „wycieczki na obrzeża” psychologii, czyli takie miejsca, gdzie psychologia spotyka się z innymi naukami, np. językoznawstwem, antropologią, biologią ewolucyjną, a nawet akustyką, aby wspólnie odpowiedzieć na intrygujące pytania. Dlatego w swoich poszukiwaniach naukowych zajmuję się lub zajmowałem zagadnieniami z zakresu psycholingwistyki, komunikacji interpersonalnej, psychologii behawioralnej oraz edukacji. Od kilku lat, szukając odpowiedzi na pytania, które sam miewam jako rodzic, intensywnie eksploruję tematykę rodzicielstwa i wychowania oraz wpływu praktyk rodzicielskich na rozwój dziecka.

Tutoring traktuję jako okazję do spotkania i wymiany myśli, która staje się szansą na rozwój intelektualny. Jestem otwarty na różne formy współpracy, zarówno te kojarzone bardziej z tutoringiem akademickim (wsparcie w pogłębianiu wiedzy specjalistycznej i doskonaleniu kompetencji naukowych), jak i te służące eksploracji, refleksji i wyborowi dalszej drogi rozwoju profesjonalnego (tutoring rozwojowy). Do spotkań w formie tutoringu zapraszam osoby, (1) które lubią patrzeć na problem z różnych perspektyw, (2) które poszukiwania intelektualne cenią sobie nie mniej niż naukowe odkrycia, i (3) które… w danym semestrze nie uczestniczą w innych prowadzonych przeze mnie zajęciach.

 

  Sławomir Jabłoński
Psychologia rozwojowa i psychologia edukacji – to obszary mojego szczególnego zainteresowania. Fascynuje mnie szczególnie: rozwój mózgu, celowego działania i umiejętności posługiwania się pismem u dzieci, a także eksperymentalna diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Bardzo sobie cenię to, że prowadzę zajęcia na prawie wszystkich latach psychologii, ponieważ daje mi to wyjątkową szansę towarzyszenia w rozwoju młodych ludzi. Na tutoring zapraszam osoby, które chcą się rozwinąć przez: 1) pogłębienie własnych zaciekawień” psychologią (najchętniej w obszarach, które i mnie frapują, ale nie jest to konieczne) lub 2) doskonalenie kompetencji związanych z pracą naukową (analiza literatury, pisanie tekstów naukowych, projektowanie badań) lub 3) podjęcie refleksji nad wyborem dalszej ścieżki studiowania i kariery zawodowej w kontekście posiadanych umiejętności osobistych lub 4) „wszystkiego po trochu”. Swoje zaproszenie kieruję do studentów psychologii z roku II, III, IV i VCo lubię oprócz swojej pracy? Trekking, biking i fotografing. 

 

  Marta Karbowa-Płowens

Jestem psychologiem (specjalność kliniczna), adiunktem w Zakładzie Osobowości na naszym Wydziale oraz psychoterapeutką pracującą w nurcie psychodynamicznym. Naukowo interesuje mnie przede wszystkim teoria przywiązania oraz jej powiązania z kształtowaniem się osobowości człowieka. Z klinicznych inspiracji wyrasta też moja ciekawość dotycząca zaburzeń osobowości. W wolnym czasie lubię oglądać filmy, czytać reportaże i odwiedzać miejsca, które mają ciekawą architekturę, oryginalną kuchnię i co najważniejsze – stwarzają okazję, by przyglądać się temu, jak żyją ludzie w innych zakątkach świata.

Zdecydowałam się na zostanie tutorem, ponieważ liczę na spotkania ze studentami w formie indywidualnego kontaktu, który stwarza okazję do lepszego poznania Państwa dylematów, zainteresowań, planów na przyszłość oraz towarzyszenia Państwu w odkrywaniu siebie.

Zapraszam na tutoring studentów i studentki III, IV i V roku, którzy nie mają ze mną zajęć w semestrze letnim. W ramach tutoringu akademickiego zapraszam osoby, które chciałyby wspólnie podyskutować na poruszające ich tematy (szczególnie w obszarach powiązanych z tym, czym zajmuję się naukowo lub w praktyce psychoterapeutycznej) oraz osoby, które pasjonują się prowadzeniem badań i chciałyby nabywać lub doskonalić kompetencje badawcze. W ramach tutoringu rozwojowego zapraszam tych z Państwa, którzy chcieliby m. in. odkryć swoje aspiracje zawodowe i życiowe, rozpoznać swoje słabe i mocne strony, by móc dopasować je do swojej ścieżki kariery lub zająć się jakimkolwiek innym obszarem swojego osobistego rozwoju.

 

  Joanna Matejczuk

Interesuję się psychologią rozwoju, edukacji i wychowania. W ostatnim czasie w szczególności możliwościami wspierania rozwoju małych dzieci, zarówno w środowisku domowym, jak i instytucjonalnym. Zajmuję się propagowaniem wiedzy z tego zakresu na warsztatach dla rodziców, położnych i opiekunów małych dzieci.

Pracuję również na rzecz psychologicznego kształcenia nauczycieli. W tym obszarze jestem niepoprawną optymistką pełną wiary, że dobre przygotowanie i wspieranie nauczycieli zmienia nie tylko szkołę, ale i świat na lepsze. Jestem pewna, że psychologia ma tutaj bardzo wiele do zaoferowania i staram się tą myśl wdrażać w życie. Bliska jest mi idea uczenia się przez całe życie (lifelong learning), a tu w szczególności aktywnego, odpowiedzialnego, pełnego pasji uczenia się opartego na relacjach. Szukam nowych rozwiązań w obszarze kształcenia nauczycieli oraz pracy ze studentami, sprawiających, że zdobywanie wiedzy nie wisi w próżni, ale ma prawdziwy kontakt z potrzebami osoby uczącej się. Między innymi do takich poszukiwań zapraszam również w ramach tutoringu.

 

  Maciej Raś
Jestem kognitywistą. Obroniłem pracę magisterską poświęconą inicjowaniu działań umysłowych a później doktorat poświęcony procesom odpowiedzialnym za przygotowanie i wykonanie działań z użyciem narzędzi. Chociaż perspektywą, którą przyjmuję najczęściej w swojej pracy badawczej jest perspektywa tego, co dzieje w ludzkim mózgu, stanowi ona dla mnie zawsze asumpt do prób zrozumienia tego, jak działa umysł (myślę, że to jedna z typowych kognitywistycznych obsesji). Interesują mnie tematy badawcze, które pozwalają spojrzeć na rzeczywistość w niebanalny sposób. Natomiast takie tematy badawcze zaczynają się zwykle od ciekawie postawionego pytania. W ramach tutoringu ze mną chciałbym Cię zatem przede wszystkim zaprosić do prób postawienia takich pytań (i do wszystkiego tego, co takie pytania będą władne sprowokować). Jeśli studiujesz kognitywistykę, to zapraszam serdecznie do wspólnego popróbowania.

 

  Dawid Ratajczyk

Jestem doktorantem związanym z kognitywistyką. W ramach pracy naukowej zajmuję się robotyką społeczną, wykorzystując do badań metody automatycznego przetwarzania języka naturalnego jak i środowisko wirtualnej rzeczywistości. Moje zainteresowania to szeroko pojęta interakcja człowiek-komputer, sztuczna inteligencja, ale również analiza danych i wszelkie tematy związane z naukami poznawczymi 

Ntutoriale zapraszam studentów kognitywistyki lat I-III. 

 

  Anna Słysz

Ukończyłam psychologię i filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Swoją ścieżkę zawodową związałam z psychologią i Wydziałem Psychologii i Kognitywistyki UAM. Tematem mojej pracy doktorskiej był wpływ preferencji poznawczych psychologów na strategie diagnozowania. Głównymi obszarami moich dociekań naukowych są aktualnie: diagnoza psychologiczna, psychoterapia i psychologia osobowości. Interesują mnie m.in. koncepcje człowieka w psychoterapii, proces rozwoju tożsamości psychoterapeuty i zastosowania Metody Konfrontacji z Sobą Hermansa. Od lat prowadzę zajęcia z zakresu diagnozy psychologicznej. Łączę pracę naukową z praktyką psychologiczną i psychoterapeutyczną (terapia Gestalt). Wciąż rozwijam swoje kompetencje zawodowe oraz chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Lubię wędrówki po górach i lasach oraz podróże w piękne miejsca.

Propozycję spotkań tutoringowych adresuję do studentów III, IV i V roku. Spotkania mogą być dla uczestników okazją do odkrywania lub precyzowania własnych zainteresowań oraz głębszego poznania wybranych psychologicznych koncepcji człowieka. Proponuję następujące zagadnienia do wyboru: 1) Psycholog jako diagnosta, 2) Diagnoza z perspektywy pacjenta, 3) Różne podejścia w psychoterapii (szczegółowy temat do uzgodnienia).

 

  Michał Wyrwa

Interesuję się filozofią i kognitywistyką świadomości, psychologią potoczną, kategorią umysłów nie-ludzkich, statusem kognitywistyki, filozofią eksperymentalną, rolami, jakie eksperci z zakresu nauk poznawczych, naukowcy i filozofowie mogą pełnić w społeczeństwie, a ostatnio też konsekwencjami etycznymi XXI wieku.

Na tutoriale zapraszam, jeśli studiujesz kognitywistykę, masz odrobinę dodatkowej energii na wysiłek spotkań i przygotowywania się do nich oraz spełniasz co najmniej jedno z następujących: (1) interesuje Ciebie któraś z powyższych spraw, (2) chcesz pogłębić znajomość jakiegoś innego kognitywistycznego zagadnienia, (3) pomyśleć nad swoim studiowaniem i dalszą karierą, (4) intryguje Ciebie jakieś pytanie, ale nie wiesz jak zabrać się za szukanie odpowiedzi, lub (5) po prostu masz ochotę porozmawiać.

 

 

 

Tutorzy i tutorki w poprzednich edycjach

Z sylwetkami tutorów i tutorek z poprzednich edycji można zapoznać się tutaj.

 

Ważne daty

05.03.2021 – ogłoszenie naboru

16.03.2021 – termin składania dokumentów

do 18.03.2021 – informacja o zakwalifikowaniu kandydata na indywidualną
rozmowę z tutorem

18.03.2021 – 25.03.2021 – indywidualne rozmowy oraz informacja o zakwalifikowaniu się studenta na tutorial

26.03.2021 – ogłoszenie wyników rekrutacji

od 26.03.2021 do zakończenia semestru zimowego – okres trwania tutoriali

 

Regulamin

Regulamin udziału w programie

 

Formularz zgłoszeniowy

bezpośredni link do formularza: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=4Z5ocy-0JU6l9mbR8pvAktNrjBScrb1HoSQGKw2ZKptUMDFUREszWVE3UUVNTkk4UVRSNFJQMzdZRS4u

Skip to content